Last crazy visit at Maranatha - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Linda Wolffensperger - WaarBenJij.nu Last crazy visit at Maranatha - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Linda Wolffensperger - WaarBenJij.nu

Last crazy visit at Maranatha

Door: Afi

Blijf op de hoogte en volg Linda

09 Juni 2014 | Ghana, Ada Fua

Hallo allemaal,

Toen ik dit blog schreef was ik weer eens een dagje vrij omdat het keihard aan het regenen was buiten, ik vond dit een goed moment om mijn blog te schrijven met een gezellig muziekje aan.

De tijd gaat nu toch wel snel voorbij. Vorig weekend was alweer ons laatste weekendje slapen op Maranatha. We hebben daarom maar besloten om er een goed weekend van te maken.

Vrijdag begonnen we natuurlijk gewoon met stage. We hadden maar weinig kinderen en de dag verliep weer eens anders dan verwacht. Zoals Ashley het altijd zegt ‘verwacht niets, maar verwacht ook alles’. Vrijdag was zo’n dag dat je alles kon verwachten, want er was een groot feest voor de kinderen. Lorna de Engelse begeleidster zou zondag vertrekken uit Ghana. Ze is al twee jaar vrijwilliger, dus er werd een groot feest voor haar georganiseerd. Ze werd omgekleed en ze zag eruit alsof ze de koningin van Maranatha was en zo werd ze ook echt behandeld. Het was een superleuk en traditioneel Ghanees feest. Er werd veel gedanst en muziek gemaakt. Nadat iedereen met haar op de foto was geweest was het tijd om naar het beach camp te gaan. Dit is een plek waar we altijd na stage gaan lunchen of waar we gewoon komen om te chillen.

Na het chillen hebben we lekker gegeten en daarna zijn we ons klaar gaan maken voor het feest. Wij kwamen wat later dan de rest en de rest ging al compleet los. Toen besloten we maar snel een drankje te nemen. Na een aantal drankjes waren Iris en ik wel klaar om te dansen. Ghanezen kunnen heel goed dansen, Iris en ik probeerden het nog na te doen, maar sommige bewegingen konden we geeneens maken. Het was een gezellige avond.

De volgende ochtend rustig wakker geworden en gaan ontbijten. Tijdens het ontbijt vertelde Ashley ons dat we de wedstrijd Nederland tegen Ghana op Maranatha konden gaan kijken. Superleuk natuurlijk! We besloten toen al gelijk om dan nog maar een nachtje op Maranatha te slapen. We zouden de wedstrijd dan op een groot scherm kunnen zien via een beamer.

’s Middags zijn we teruggegaan naar Ada om onze oranje spullen te pakken en te lunchen. Toen we weer zin hadden om te gaan, vroegen we of Desmond ons op kon halen. De sfeer zat er goed in want we hadden erg zin in de wedstrijd. Op de boot begonnen we al met de Nederlandse liedjes. Toen we aankwamen hebben we eerst gegeten en ons daarna klaargemaakt voor de wedstrijd. Ik ging er maar niet meteen vanuit dat we de wedstrijd konden zien aangezien dat in Ghana nog wel eens fout zou kunnen gaan. De beamer ging helaas ook niet door maar we hadden nog een kleine TV waar we uiteindelijk met z’n allen voor zijn gaan zitten. Het beeld was best goed en ik was erg blij dat ik de wedstrijd kon zien. Ghanezen zorgen voor een goede sfeer en sommigen hadden zelfs oranje aan.

Het was erg gezellig om met z’n allen voetbal te kijken. Het moest natuurlijk gebeuren dat de TV een paar keer uitviel op een spannend moment. Net wanneer het leek dat Ghana 1-1 maakte viel die uit en zagen we alleen maar sneeuw. Er werd toen veel gelachen en op die manier was de wedstrijd toch heel spannend. Toen we weer beeld kregen leek het net alsof er ook echt 1-1 stond. Later bleek dit dus toch niet zo te zijn.

Na de wedstrijd was ik eigenlijk helemaal kapot van de vorige dag. Het idee was nog steeds om onder de sterren te gaan slapen. Samen met Melissa heb ik me voorbereid om op het strand te gaan liggen. Warme kleren aangetrokken, deet opgedaan, kussens gepakt en mijn mp3 meegenomen. Ready to go! De sterren waren zoals de vorige keer, ook nu supermooi en ik was echt aan het genieten. Ik heb toen heel lang voor me uitgestaard en een muziekje geluisterd, heerlijk. Toen ik aan het staren was, zag ik uit het niets in één keer twee vallende sterren. Eindelijk mijn eerste vallende sterren gezien en natuurlijk gelijk een wens gedaan. Best een raar idee dat je misschien nooit meer op die plek terugkomt.

Na een tijdje onder de sterren geslapen te hebben, toch maar verder gaan slapen in het hutje. De volgende dag hebben we ’s ochtends lekker rustig aangedaan en het idee was om een jetski te huren. Na hier heel lang op gewacht te hebben konden we eindelijk jetskiën. Samen met Melissa op de jetski en we konden zo hard als we zelf wilden.

Helaas was dit het laatste weekendje op Maranatha. Het was een superleuk weekend en we hebben weer veel meegemaakt, samen met de leuke mensen die we hier hebben leren kennen.

Misschien dat sommigen van jullie het nog niet weten, maar ik kom nog een dag eerder terug. Mijn vlucht van 19 juni is gecanceld en we vliegen nu op 18 juni. De tijd gaat nu echt heel snel, want ik ben over 9 dagen alweer back in town.

Nieuws Nursery:
Voor degenen die het nog niet weten, heeft onze nursery nu ook een naam. We hebben gekozen voor de naam Hakuna Matata. Dit omdat het Afrikaans is en dat het betekent dat je geen zorgen hoeft te hebben. Dat is wat de kinderen hier nodig hebben vinden wij.

We hebben goed nieuws want we hebben vandaag gezien dat ze begonnen zijn met de bouw. Hopelijk is het binnen 3 dagen af en kunnen we zelf ook nog het resultaat zien! Dankzij de mensen die nog een (extra) bijdrage gegeven hebben.

Tot snel,

Liefs Linda

• 09 Juni 2014 - 19:54

Jan Meijer:

Ha die Afi.
    Al weer een leuk verhaal. Goed bezig hoor.
    Fijn dat je zo veel onderneemt en beleeft.
    Geniet van de laatste paar weken. Zoals je schrijft, het is snel voorbij maar je zult dit nooit vergeten.
    buiten Europa is er ook veel te beleven, het maakt je wijzer.
    Kom gezond terug.
    Gerda en Jan

• 09 Juni 2014 - 21:56

Edo & Ineke Bevers:

Lieve Lin,

als ik dat schrijven mag. Nog maar even, we zijn aan het aftellen en dan zien we je weer.
    Je zult heel wat verhalen te vertellen hebben. Het is toch een belevenis. Fijn dat we elke keer op de hoogte werden gehouden. we hebben met liefde en aandacht je blogs gelezen. We halen hier bijna de temperatuur van Ghana, en wat regen, dus erg benauwd. We kunnen ons nu voorstellen hoe jullie aan de temperatuur en de luchtvochtigheid moesten wennen. De Pinksteren zit er op. Nu nog opa's verjaardag en vaderdag en daarna kijken we uit naar 18 juni. Misschien krijgen we nog een keer een berichtje (blog), als je tijd hebt.
    Groeten aan allen daar en een dikke liefdevolle knuffel voor Afi.

Opa, oma en (oom) Arend Jan.

• 09 Juni 2014 - 22:32

Bazen Broer:

Jooo Linnie!

Hoop dat je goed van Maranata genoten hebt.
    Nog een paar daagjes en dan kunnen we weer ouderwets ouwehoeren!
    Ik kijk er naar uit.

Liefs,
    Mark.

• 09 Juni 2014 - 22:53

Harry En Wilma Van Loenen:

Hallo Linda,

Leuk om je belevenissen weer te mogen lezen. Gisteren de verjaardag van Lars gevierd in de Nederlandse warmte. Was even gezellig met je ouders en je broer. Leuk filmpje had je samen met de kinderen van Ghana gemaakt voor Lars! Super! Inderdaad nog slechts 9 dagen en je bent weer terug in Holland het aftellen is begonnen. Wij genieten dan nog even van onze vakantie op Kos maar wij wensen je alvast een fijne terugreis. Geniet nog even van de mensen en de cultuur daar op Ghana. We zien je gauw. Dikke kus!

Groetjes Harry en Wilma xx

• 10 Juni 2014 - 11:51

Oma:

Hoi ,Linda.
    Fijn weer iets van jou te horen,en ook fijn zo te lezen dat alles goed met je gaat.
    Het zal best vreemd zijn om weer thuis te zijn, met wat je al zo mee hebt gemaakt.
    Alle luxe wat hier is,je zal nog wel vaak terug denken,hoe het was waar je nu bent.
    Een ervaring rijker,geniet nog even,want de tijd gaat erg snel.
    Wij verheugen ons om je weer gezond thuis te zien.
    Dikke Knuffels en liefs Oma.